Thursday, July 24, 2014

Masalah HB rendah ketika hamil

ASSALAM

Siapa kat sini ada masalah HB rendah ketika hamil?

kalau nak tahu saya pon ada masalah HB low ketika hamil, even mengandung kali kedua pon..yelah ditambah dengan saya jenis darah rendah..

apa tu HB rendah? bahayakah?
HB sangat penting untuk perkembangan bayi dalam jangkamasa kandungan:
1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)
Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis i.e pembentukan organ-organ seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dapat dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat (tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28minggu)
Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang jantung bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.

3. Kandungan 7 bulan ke atas(28-40 minggu)
Sifat bayi telah sempurna dalam usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. Jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

Senarai diatas adalah masalah yang mungkin menimpa bayi. Kesannya pada ibu??

Jika Hb berkurang, si ibu akan:
  • Cepat letih, 
  • Mengalami sesak nafas
  • Pening-pening 
  • Rasa nak pitam 
  • Jantung bergerak laju
  • Rasa berdebar-berdebar


Semasa bersalin si ibu mungkin mengalami kehilangan darah yang banyak akibat kecairan darah dan boleh memberi kesan kepada kerosakan jantung, paru-paru, buah pinggang dan boleh membawa maut.

haaa...macam mana ?

adakah anda nak ambil mudah je?

saya tak kenal Shaklee lagi hatta sampai mengandungkan Fawwaz.. hb memang rendah bawah 10.

Apa yang saya ambil hanyalah IBER***  sama macam mengandungkan Damia

TAPI..serius saya x lalu dan x tahan..makanan sunnah macam buah delima, buah anggur dan apa saja yang dikatakan membantu masalah ni saya makan...masih tak juga naik HB

Sampailah saya cuba VITALEA Shaklee..

Alhamdulilah saya konsisten makan tu dan minum ESP..( awal2 takde bajet sangat hihi)

SYUKUR ..HB saya sentiasa atas 11 ..hatta lepas bersalin dan pemeriksaan postnatal pon ..rekod saya 12!

Subhanallah..tak pernah tau dapat bacaan sebegini masa mengandung Damia

memanglah kedua-dua anak2 saya sihat dan saya pon selamat..tapi apa salahnya kita mencuba.
ikhtiar kan satu perkara yang dituntut!

sebenarnya saya sedar masalah ni berlaku juga disebabkan kekurangan NUTRISI!

dan bagusnya VITALEA ni multivitamin..so sangatlah membantu  untuk kita " topup" lompong2 nutrisi dalam badan..

dan lagi...sepanjang mengandungkan FAWWAZ saya memang tak ambil vitamin klinik (lepas ambil shaklee masa kandungan dah lebih 5 bulan..huhu..lambat juga saya kenal)

Doktor saya pon setuju je masa saya cakap saya dah ambil vitamin Shaklee

insyaAllah saya yakin sebab vitamin Shaklee terbukti bebas pewarna pengawet dan bahan sintatik..

disebabkan inilah saya aktif berkongsi kebaikan yang saya perolehi untuk anda pula alaminya sendiri  ;)


kalau anda berminat dengan khidmat konsultasi saya bolehlah rujuk page saya di facebook  FAMILISIHAT


atau boleh whatssap saya di 0133483318


antara testimoni yang ambil VITALEA DAN SET HAMIL






* BERMINAT dengan artikel2 saya, jangan lupa follow ye page sy..InsyaAllah blog ni akan di" update" selalu..

No comments: